Формули скороченого множення

  Алгебра 7 клас

Тема уроку: Формули скороченого множення

Мета уроку: Узагальнення та систематизація знань учнів з вивченої теми;
                     Удосконалення практичних вмінь та навичок учнів в виконанні
                     спрощень алгебраїчних виразів з використанням формул скороченого множення, розкладу на множники, розв’язування рівнянь;
                    розвивати логічне мислення шляхом відкриття нових формул
                    комунікативну та соціальну компетентності;
                    виховувати самостійність, наполегливість, толерантність.
                    
Тип уроку:   урок- подорож з комп’ютерною підтримкою
Обладнання:  мультимедійна дошка, роздатковий матеріал, таблиці
                                                                     
                                                           Епіграф уроку:
                                                         «Алгебра щедра, вона часто дає більше,
                                                           ніж у неї просять»
                                                                                           Ж.Даламбер
                                            Хід уроку
І.Організація класу.
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності. Вступне слово вчителя.
  Я рада вас бачити на уроці, ваші допитливі й цікаві очі, тому,що у нас сьогодні урок незвичний.Ми з вами відправимось  в подорож океаном формул скороченого множення, повторимо вивчені формули, закріпимо навички в їх застосуванні до спрощення виразів, розв’язуванні рівнянь, а також відкриємо для себе щось нове, незнайоме досі, тому, що « Алгебра щедра, вона часто дає більше,ніж у неї просять».А для того, щоб подорож швидше розпочалася треба придбати квитки та сформувати екіпажі(об’єднати учнів у групи)
ІІІ.  Актуалізація опорних знань учнів
    Вправа « Відгадай слово»

1.(а+в)(а-в)                                   о)  а2+2ав+в2
2.(а+в)2                                          а) (а-в)2
3.(а-в)2                                          ф)  а22
4. а33                                           р) а2-2ав+в2
5. а33                                           у) (а+в)(а2-ав+в2)
6. а2+2ав+в2                                  л) (а+в)2
7. а2-2ав+в2                                  м) (а-в)(а2+ав+в2)                  


Відповідь: Формула

Учні,які відгадали слово отримують квитки-маршрутні листи, та виставляють за цей етап уроку 3 бали.
-Дійсно, формула -це ключове слово сьогоднішнього уроку.
« У математиці існує своя мова – формула» С.Ковалевська
ІV.Удосконалення практичних вмінь учнів в використанні формул скороченого множення
 Отже відправляємось в подорож. Щоб вийти в відкрите море  кожен екіпаж повинен подолати «Підводні рифи».Кожен екіпаж отримує завдання:
1.Вправа «Знайди  помилку»
    1.  (а+2)2  =   а2+4а+4
    2.   (в-4)2 = в2- 4в+16
3.  2 а3-16    =2(а3-8)=2 (а-2)(а2-2а+4)  
4.  5х2-45 =5(х2-9)=5(х-3)(х+3)
5.  125х3+8=(5х+2)(25х2 -64)
    Відповідь:2,3,5.(учні коментують допущені помилки)
  За правильну відповідь екіпажі отримують 1-3 бали в маршрутних листах.
2.  Робота в групах. «Подорож у відкритому морі»
    Отже всі екіпажі відправились в плавання. Пункт прибуття – назви островів, де заховані скарби,  закодовані, щоб їх відгадати,треба розв’язати рівняння, отримані корені розташувати в порядку зростання та скориставшись ключем прочитати назву.
І і ІІІ екіпажі:1) х2 – 64 = 0      2)6х3 -24х=0     3) ( х- 8 )2 = х2 – 16
ІІ і ІV екіпажі: 1)х2 – 25 = 0      2)7х3 -63х=0     3) ( х+2 )2 = х2 + 36
1група, ключ відповідей

-4
-8
0
3
-2
5
2
8
7
О
Е
К
Н
В
І
Л
Д
Б
2група.ключ відповідей

-5
0
-3
8
-1
5
3
П
С
А
Л
О
а
К

Відповідь: І-ІІІ екіпажі - « Евклід»,  ІІ-ІVекіпажі - «Паскаль».
Учні, а що вам відомо про Евкліда?  Хто це?(Звучить повідомлення про Евкліда та його математичні відкриття на фоні демонстрації слайду )
Отже кожен екіпаж доплив до свого острова. Наше завдання – знайти заховані на островах скарби.
3) Розв’язування творчих завдань: « Пошук скарбів».Учні повинні працюючи в групах відкрити формули.
Ще Евклід знав прийом піднесення до квадрату суми двох доданків, який і ми сьогодні з вами вивчаємо. Правда трактував він це з геометричної точки зору.
        a       b
    a (a+b)2=a2+2ab+b2.


    b

Але чому тільки квадрат двох чисел? І чому тільки до квадрату? А чи не можна знайти метод піднесення до третього, четвертого і більш високих степенів суми трьох, чотирьох і більше доданків?
1 екіпаж. В зошитах накресліть квадрат і спробуйте записати формулу квадрата суми трьох чисел.
Відповідь:
    а    b           c
а


b (a+b+c)2=a2+b2+c2+2ab+2ac+2bc.

 c


2 екіпаж А давайте виведемо цю формулу з точки зору алгебри, кажуть, аналітично
Відповідь:
(a+b+c)2=(a+b+c)(a+b+c)=a2+ab+ac+ab+b2+bc+ac+bc+c2= =a2+b2+c2+2ab+2ac+2cb.
Отже, квадрат тричлена дорівнює сумі квадратів всіх виразів і подвоєних добутків всіх можливих пар цих виразів.
3 екіпаж
Ви знаєте тотожність (a+b)2=a2+2ab+b2.
Запропонуйте спосіб піднесення двочлена до кубу.
Відповідь: (a+b)3=(a+b)2(a+b)=(a2+2ab+b2)(a+b)=a3+a2b+2a2b+ab2+b3=
=a3+3a2b+3ab2+b3.
4)Аналітичне дослідження з учнями всіх екіпажів.
Що ви можете сказати за показники числа а? (спадають); числа b? (зростають).
А якщо піднесемо двочлен до четвертого степеня, які будуть показники степенів? (Розписати без коефіцієнтів:
(a+b)4=   a4+  a3b+   a2b2+   ab3+   b4.)
Чого не вистачає в цій формулі? (Коефіцієнтів.) Спробуємо знайти їх.
Давайте запишемо ще два степені суми двох чисел – нульову і першу: (a+b)0=1;
(a+b)1=a+b.
Випишіть тільки коефіцієнти, причому розташуйте їх у вигляді трикутника: 1
  1. 1
1 2 1
1 3 3 1
Можна побачити, що “сторони” цього трикутника складені із одиниць, а числам, які стоять всередині  трикутника, притаманна властивість. Яка? (Кожне число можна подати у вигляді суми чисел, які стоять над ним у попередньому ряду праворуч і ліворуч:
3=1+2; 2=1+1.)
Спробуйте дописати наступні рядки і  виправити формулу четвертого степеня двочлена:
(a+b)4 =a4+4a3b+6a2b2+4ab3+b4.
Піднесіть двочлен до п’ятого степеня, використовуючи вказані властивості:
(a+b)5 =a5+5a4b+10a3b2+10a2b3+5ab4+b5.

Трикутник, складений за вказаним правилом, називають трикутником Паскаля, ім’ям відомого математика, фізика, філософа, письменника Блеза Паскаля (1623 - 1662), сучасника Декарта і Ферма.
Де ви чули це прізвище?Демонстрація слайду з портретом Б.Паскаля
  • На уроках фізики: тиск вимірюється в паскалях.
  • На уроках інформатики: існує мова програмування  Паскаль.
Це була дивовижна людина. 12-річним хлопчиком він доводить неймовірний факт: у будь-якому трикутнику сума всіх трьох кутів разом складає два прямі кути (зараз ми сказали б 180о). У 16 років він здійснив справжнє наукове дослідження: відкрив нові властивості конічних перерізів. У 23 роки він завершив виснажливу роботу над першою в світі арифметичною машиною, за допомогою якої можна було виконувати дію додавання та віднімання. Саме завдяки цьому в інформатиці одна з мов програмування названа його іменем. А крім цього роботи з фізики, комбінаторики, філософські роздуми та багато іншого.
Отже, яким чином ми узагальнили формулу квадрата двочлена?
1. Навчились виводити формулу квадрата многочлена.
          2.Навчились підносити двочлен до будь-якого натурального степеня.
       3.Як піднести двочлен до 3го, 4го, 5го  степенів?
( Знайти коефіцієнти з трикутника Паскаля і використати властивості показників степенів кожного доданка. )


V.Рефлексія.
Вправа « Мікрофон»:- Що нового ти взнав на сьогоднішньому уроці?
                                       -  Чому навчився?
                                  - Що зрозумів?
                                  - Що тебе найбільше зацікавило?
                                        
VІ.Підсумок уроку. Взаємооцінювання в екіпажах,заповнення маршрутних листів.
VІІ.Домашнє завдання: Виконати домашню самостійну роботу за рівнями
                                       ІІ-4-6 б.; ІІІ-7-9 бал..;ІV-10-11бал.за підручником «Алгебра»7 клас,ст. 115 « Завдання для самоперевірки»,повторити п.п.16-22.

Немає коментарів:

Дописати коментар